Surpassing All Kings (2009)

[:en]

R.A.I.G., R041, CD

link

vespero_2009_1b“Surpassing All Kings is the first album by VESPERO that resulted from completely new studio sessions instead of merely compiling the best tunes from earlier occasional recordings. Basic tracks were recorded in Astrakhan from November 2007 to November 2008, mixed and mastered in Moscow by Alisa Coral (of SPACE MIRRORS and PSI CORPS) in January 2009. Not surprisingly, this is not your usual progressive rock album. Full of fairy-light synthesizer washes, general sound leans towards experimental space rock with long, quirky but cohesive compositions that travel through several movements and time changes, and come across as perpetually progressing pieces, where ethereal voicing stand along with lyrics in the invented language. A charmingly blended fusion of various musical styles and ideas helps to make this album a true joy to experience. Music lovers with an open mind toward a symbiosis of progressive and psychedelic rock will find a lot to admire here. (7 tracks – 55 min.)» by Igor Gorely of RAIG

REVIEWS

Disagreement from disagreement.net

[collapse title=””]

Sometimes it’s good when bands start out slowly, like Russian psychedelic rockers Vespero who released tons of self-released CD-Rs before they finally came with their first proper studio album Rito two years ago. Using their early years to hone their craft, their label debut consisted of newly arranged and recorded songs from their previous outputs. Since then, they released two more live albums and are now back with their second studio recordSurpassing All Kings, their first containing fully new written material.

If I had to criticise the band’s occasional lack of focus on the debut, I can assure that this problem has been solved, leaving us this time with an impeccable album that I would not have expected from Vespero. Cutting back on atypical instruments like violin and flute, the Russians rely this time on a straightforward rock instrumentation. Apart from an accordion featured on the album’s last track, we get only guitar, synthesizers, bass, drum and vocals. The band has basically still the same line-up, and it shows that they are growing together as a collective. The rhythm section is not just functional but also playful. The guitar has a lot of room to enchant with magnificently complex riffs and solos, and the warm synthesizer sounds take care to build a counterweight to the six-stringer. Above all this trumps the mesmerising voice of Natalya Tujrina that switches between regular vocal delivery and occasional spine shivering screams.

The album may have seven tracks, but Surpassing All Kings feels more like a fifty-five minute long sonic journey, with an incredible flow hardly witnessed in such complex music. Vespero are deeply rooted in early British psychedelic rock. But they take care to add complex rhythms and splendid interplaying between guitar and keyboard that remind of Seventies progressive rock. Add occasional jazzy atmospheres that seem to be taken straight out of Canterbury, and the final result sound like Hatfield and the North jamming with Gong with a superb vocalist that neither of those legendary bands ever had.

If Rito was already quite an excellent album, Surpassing All Kings has turned out not even better, but might very well be the best album released so far on their label. The warm production, courtesy of Alisa Coral (Space Mirrors, Psi Corps), furthermore helps to create an authentic Seventies aura, but Vespero feel at no time like mere revivalists. Instead they recreate an organic progressive psychedelic sound that sets them on the same level as the artists who have inspired them. Russian music may still be quite an overlooked thing in Western Europe, but if you want to lay your hands on a really good piece of structured free-form music, this is definitely the place to start!

[/collapse]

Lightbringer from metallibrary.ru

[collapse title=””]

Астраханские алхимики и астрономы Vespero приоткрыли завесу тайны и поделились результатами своих последних исследований в области разработок идеального прогрессивного звучания, сверстав полноценный альбом “Surpassing All Kings”. О, это почти научный, до крайности техничный подход к сочинению музыки, и при всём своём сосредоточении Vespero так тщательно подошли к решению своих высоких задач, что на альбоме даже для вокальных партий нашлось место, что, впрочем, если учесть специфику жанра, не вполне типично. Надо сказать, что работа команды уже получила множество положительных отзывов от западных критиков, и, если честно, мне ничего другого не остаётся, как вторить этому славословию. Разведчики микроскопического макрокосмоса прочли не один средневековый трактат, прежде чем взяться за инструменты, тем самым гарантировав себе успех в среде думающей и тонко чувствующей аудитории. Иначе как у них получается, что продолжительные композиции не звучат как затянутые и нудные? Иначе как минимальными вокализами им удаётся компенсировать полные вокальные партии? Иначе как всякий эксперимент Vespero на этом альбоме заканчивается исключительно успехом? Всё – изящество и гармония, интрига и искренность, экстатическая радость обретения последней истины. Здесь гитары идеальны и чисты, а подчеркнуть тонкость продуманных до каждого аккорда идей может лишь синтезатор, и без этих клавишных “Surpassing All Kings” становится немыслим. Желание выделить лучшие композиции альбома осталось неисполненным, потому как все как одна исключительно хороши, да и материал по-своему концептуален, и я бы не рискнул выдирать и представлять вашему вниманию хотя бы одну главу из этой восхитительной пьесы. Первоклассный, глубоко философский в своей прогрессивности space rock наводит меня на мысль о том, что Vespero не звучат как русская группа. Может быть, что они вообще не звучат как группа с этой планеты… Надо выяснить этот момент.

[/collapse]

Maliceth from metallibrary.ru

[collapse title=””]

Красивый, уверенный, при практическом использовании (прослушивание, то бишь), еще и интересный диск группы Vespero держать в руках легко и приятно. “Surpassing All Kings” второй альбом группы из Астрахани, начавшей творческую деятельность в 2003 году – до этого команда уже успела выпустить дебют, отметившийся чуть меньшим резонансом и два концертных альбома (из чего можно сделать вывод, что выступления команды детектируются достаточно часто, собственно совсем недавно в Москве их можно было лицезреть в компании единомышленников).

Далека ли Астрахань от нас – получается она практически на иной планете: семь длинных песен, переходящих друг в друга без пауз, чем обеспечивающих преемственность композиции и целостность восприятия музыки, лишь чутка времени берут на запуск слушателя в космос. Пока звучат волнистые компьютерные переливы первой композиции, не глубокими слоями и партиями в одном измерении, музыканты знакомят гостей альбома с будущими путешествиями по картам, и уже затем, в дальнейшем развитии, вплоть до пятой вещи, полноценного вокального прог-рок номер – праздник в приморском городе – стремительно взмывают к пляжам Сириуса, непременно минуя все временные аномалии, разглядывая в иллюминаторы невиданные звезды и, наконец, отдыхая на одиноких дождливых побережьях нетоптаного Сириуса.

Виновниками всего того, что оказывается содержимым этой записи, косвенно являются участники, отвечающие за игру на синтезаторы и компьютерные эффекты. Начинаясь с них и заканчиваясь ими, альбом конструирует свои песни, мелодии, ходы и переходы мелкой сетью аранжировок вокруг них. Ударник входит в транс под звучащие мелодии с начала диска, где выдает пару роковых, более медленных партий, а потом погружается в бегущий околоджазовый перестук, постоянно держащий темп на заднем плане, и изредка выделывающий фортели “лишних ударов”, словно подтверждая, что он еще на месте и совсем еще не автоматизированный конвейер. Гитарист воюет с надвигающимся космосом всеми возможными способами, словно устраивая сценическое соревнование по повторению и развитию нотных последовательностей с вездесущими машинами. Гул далеких звезд сделал разворот направо с повышением тональности – ага, значит, я сделаю импровизацию с переворотом, на той же скорости. Так выходит непрекращающийся поток мелодичной атмосферы межзвездного полета в сопровождении призраков давно погибших под весом лет прог-рок групп.

Надо отметить, среди всего этого басист, остается самостоятельной единицей, и сам решает, когда присоединиться к вечно спешащему в небо ударнику, разбавить трели гитариста, поддержать глубиной электронные импровизации или вообще вынырнуть на поверхность, самостоятельно творя курс текущей композиции. В любом из вариантов его великолепно слышно практически не напрягаясь, но закрывая глаза, басист с той же легкостью переходит в разряд общего звука. Еще здесь есть вокалы – женские и мужские – по большей части вливающиеся гармоничными хоралами с ревербом или эхом в завывания электроники. Иногда это осмысленные и вполне разборчивые текстовые фрагменты, а местами, просто фоновые тональные заплывы в эмоционально-псионическую сферу. Стоит выделить пронзительную “The Tower”, в которой под красивый мужской голос и вполне Флойдовские интонации нам открывают целый уровень космоса, наполненного душевными, тонкими мелодиями.

Среди всего этого непрекращающегося круговорота светил, космических тел, есть один островок человечности под номером пять и названием “Serata”.Это как если бы вы прилетели на место назначения, и в одиночестве на той, неизвестной планете, совсем как у Брэдбери, легли бы на влажный красный песок местного пляжа, заглянули в зеленые луны над головой, и заснули бы под легким морским бризом, сном полным видений прошедшего путешествия. Но и он, за четверть часа звучания все равно уплывает вслед недостижимым млечным путям, растекаясь импровизациями и многоуровневыми аранжировками. Собственно говоря, вполне может быть этот вечный сон, полный легкой, позитивной энергетики, совсем не грустной печали и хорошей доли ностальгии по тем временами, когда жизнь шла еще без вас, так начался с самого начала: мы лежали на песке этой планеты еще на первой песне, а на пятой, просто приоткрыли один глаз, когда шальной краб прошелся поперек пяток… Но в целом, есть ли разница? Не уверен, что со своим вторым диском астраханцы превосходят всех королей, в данном случае progressive space rock, но уровень осязаем и впечатляющ. Даю добро на взлет.

[/collapse]

JIM CORCORAN from DPRP

[collapse title=””]

I have a boyish complexion and in order to remain clean shaven, I usually have to shave every day and a half or so. The studio quality of Rito, released in 2007 by Russian outfit Vespero, was as smooth as a baby’s talcum powdered-skin. Their sophomore release applied the Foam so as to speak. Now with their third studio label release Surpassing All Kings, we see a five o’clock shadow of razor stubble roughly cast over the studio sonics.

The band has been around since 2003 and prior to Rito had put out a string of self-released studio and live recordings on CD-R. Vespero is made up of Ivan Fedotov on drums and percussion, Arkady Fedotov on voice (two tracks), bass and synthesizer; Alexei Klabukov on accordion (one track) and keyboards, Alexander Kuzovlev on guitar and electronic manipulations, and Natalya Tujrina on voice.

They play elongated Kraut style drone rock and neo-psychedelica, with ventures into jazz and a little bit of lounge along the way.

On Serata (i.n.s.i.e.m.e.), a tricky jazz styling harkens back fifty years to Dave Brubeck as an influence. Arkady Fedotov and Tujrina provide some harmony vocals (using the term loosely). Some funky perkiness takes us through time once again, this time briefly to Devo in the eighties. This is one of my favourite tracks on the CD as it possesses a unique stand alone quality, whereas and like on Rito many of the other tracks tend to sound a bit generic and are perhaps best suitable as relaxing background music. Glass Rainbow [A Sign] is an example of one of these tracks, which features the band’s signature musical shifts and some crazy soloing from Kuzovlev (prominent on much of the CD). His electronic manipulations are present as well, sounding at places slightly more analog than they did on Rito.

Lino [Similar They Spake] has a macabre Kraut opening with some early Floyd pointers in Kuzovlev’s guitar, and showcases a compelling wordless then abstract vocal from Arkady Fedotov, along with his prominent driving bass.

This music will most likely appeal to fans of Kraut rock or psychedelica. Seekers of more conventional fare may find Vespero to be an acquired taste.

The professionally designed CD booklet and tray inlay come courtesy of Zonder Zond.

I prefer the more glossy sheen of Rito to the roughly-hewn edges of Surpassing All Kings. With that minor quibble aside, I feel that the latest release from Vespero could grow on me with a few more listens.

As far as an area of opportunity for the band, it might be interesting to see them add English lyrics to some of their future material.

Conclusion: 7 out of 10

[/collapse]

from Psychotropic Zone

[collapse title=””]

Весперо – группа из Астрахани, Южной России, сформированная в 2003году. Они играют очень интересный, психоделический и местами прогрессивный космический рок, который также включает в себя элементы краут-рока и авангарда. В прошлом, они выпустили два классных, «официальных» компакт-диска, один из которых (Rito, 2007) включал в себя студийный материал и другой (Foam, 2008), концертный. Но этот альбом все еще – первый официальный диск, который включает в себя именно новый материал, специально записанный для этого CD в отличии от предыдущего, собранного из записей выпущенных до того на CD-R- ах. Весперо – одна из лучших, если не лучшая, группа в России в этой стилистике, и последний альбом один из самых интересных дисков прошлого года из тех, что я слышал, не смотря на то, что он не попал в мой личный топ 10. В то время как я впервые послушал Surpassing All Kings, мне пришло в голову то, что эта группа имеет много общего с другим моим фаворитом, The Future Kings of England, хотя авант-гард/джаз состовляющая является как раз не существенной в альбоме.

Альбом начинается с первой, довольно экспериментальной ”Glass Rainbow (A Sign)”. Медленный аккомпанемент со сверкающими космическими синтезаторами длится до, приблизительно, 2х с половиной минут. С четвёртой минуты начинается весьма «прогрессивный» момент напоминающий мне Gong. Действительно отличное начало! “Salma Simiere (Cross and Crown)” приджазованная вещь, ”The Tower (XVI)” очень космический и иногда приятно грувовый трэк. ”Lino (Similar They Spake)” трэк в стилистике Gong- космически скользящий, также включает в себя немного вокала, звучащего гак солирующий инструмент. Какой потрясающий трэк! Самый длинный трэк на альбоме (10:26) – ”Serata (i.n.s.i.e.m.i.)”, в котором присутствует больше вокала, время от времени уходящий в «прогрессив» в активных кусках и иногда в более расслабленные, безмятежные части. Там так же есть интересные партии гитары и клавишь. ”Glide (Like a Swan)” начинается с мягкого и космического настроения, но постепенно вырастает до звучащего в духе Ozric Tentacles или Korai Öröm с этническими элементами ближе к концу. Альбом закончивается гипнотически красивой, и непринужденной ”Sever (Surpassing All Kings)”, которая опять заставляет вспомнить The Future Kings of England. В целом это – очень сильный альбом и ценное приобретение в коллекцию!

[/collapse]

Clayrhat from darkside.ru

[collapse title=””]

Какие ассоциации возникают у нас при словосочетании “российский прогрессивный рок”? Нет, я ничего не выдумываю – эти слова действительно можно употребить в подобном порядке. Кто-то вспомнит, что старички из Автографа или даже в каком-то роде Аквариума играли что-то подобное. Другим на ум придут наши немногочисленные прог-металлические команды вроде Mechanical Poet или Azazzello. А некоторые включат в это понятие группы, играющие фьюжн или пост-рок. Но уверен, что немногие назовут хоть одну российскую группу в жанре психоделического рока. А ведь они, оказывается, есть, и причем хорошего уровня. Астраханская группа Vespero как раз из той редкой породы. Представители юга России играют атмосферный, даже космический, и очень красивый психоделический прогрессивный рок самых высоких стандартов. Это уже второй полноформатный альбом данного коллектива. Работа концептуальная, и, надо отметить, к этой стороне ребята подошли очень серьезно. Сами музыканты утверждают, что их творения проинспирированы “авангардным театром и экспериментальной поэзией”. К своем стыду, и в том, и в другом я разбираюсь крайне посредственно. Музыку коллектива можно назвать практически инструментальной, вокальных партий немного – да и звучат они скорее как аккомпанемент. Чтобы дать хоть какое-то представление о музыкальном содержании альбома, необходимо обратиться к аналогиям. В музыке группы слышны и элементы классического спейс-рока наподобие ранних Pink Floyd или Gong, и влияние zeuhl и его основателей французов Magma, и краут-рока вроде Can, и даже электронной психоделии Ozric Tentacles. Альбом слушается, как единое целое, и какие-либо композиции выделить невозможно, да и не нужно. Очень серьезная и сильная работа во всех отношениях и, возможно, лучший альбом в жанре психоделического рока за последние несколько лет.

[/collapse]

Achim Breiling from babyblaue-seiten

[collapse title=””]

Zwei Jahre nach ihrem CD-Debüt legten Vespero aus Astrakhan ihre zweite Studio-CD vor. Das Album entstand in einer leicht verkleinerten Besetzung: Alexander Kuzovlev hatte Valentin Rulev ganz ersetzt, mit dem auch die Violinenklänge aus der Musik der Russen verschwunden sind. Ansonsten bietet “Surpassing All Kings” vergleichbare Klänge wie “Rito”, ist aber alles in allem etwas jazziger, kantiger und kompakter ausgefallen. Zudem ist ein Ausflug in Zeuhl-Gefilde zu vermelden.

Eine durchaus eigene und sehr abwechslungsreiche Version des Spacerocks haben Vespero auch auf ihrem Studiozweitling im Angebot. Eine sehr verspielte, aber druckvolle Rhythmusabteilung trifft auf spacig-jaulende, floydig-psychedelische E-Gitarren und sehr viele Tasten- bzw. Elektroniksounds. Dazu gibt es einiges an meist textlosem Gesang von Natalya Tujrina. Jammig-Spacig-Retroprogressives trifft auf treibendes Gerocke, allerlei kosmischen Zirpen, Fiepen und Zischen, jazzige Tastenläufe, härtere E-Gitarreneinlagen, mysteriöses Elektronikwabern, psychedelische Gitarrengespinste, akustisch-hallendes Geklampfe, symphonische Tastenschübe, ein paar dezente Ethnoeinlagen, krautiges Wüten und modernes, kraftvolles Prog-Postrockgerocke. Das alles, gut vermengt und virtuos vorgetragen, kommt dann mit dem typischen, hypnotisch-treibenden Spacerock-Charakter aus den Boxen.

Besonders erwähnenswert ist unter den ansonsten durchweg hochwertigen Stücken das lange “Serata (I.N.S.I.E.M.E.)”. Repetitive Gitarren-Bassmuster, jazzig-minimalistische E-Pianolinien und entsprechender hektisch-sperriger bis mystischer Gesang (in Russisch?) sorgen hier nämlich eindeutig für Zeuhlige Atmosphäre. Versehen mit space-typischen Synthesizereskapaden ergibt sich so ein ziemlich eigen(artig)es, Gemenge, eine russische, ziemlich beeindruckende Variante des Zeuhl … Space-Zeuhl.

Mit “Surpassing All Kings” haben Vespero ihre eigene Variante des Spacerock verfeinert und im Vergleich zum CD-Erstling etwas gestrafft und mit mehr Ecken und Kanten versehen. Wer das Genre schätzt und sich einmal etwas abseits der ausgetretenen Pfade bewegen möchte, der sollte Vespero und “Surpassing All Kings” nicht verpassen!

[/collapse]

Michele Merenda from arlequins.it

[collapse title=””]

Eccolo qui il decisivo passo in avanti che ci si aspettava dai russi Vespero, gruppo dedito ad uno psychedelic-space progressive che, nonostante i punti di contatto con i più alti esponenti del genere (gli Ozric Tentacles ed i loro diretti ispiratori Gong, su tutti), mostra un sound parecchio personale. Oggi come oggi, una band che si potrebbe avvicinare come stile a quella di Astrakhan potrebbe essere The Future Kings of England, ma gli ex sovietici si mostrano parecchio più interessanti e dotati di maggiore creatività.
“Surpassing…”, pur essendo il secondo album in studio inciso per la R.A.I.G. (Russian Association of Independent Genres), è di fatto il primo lavoro ufficiale che presenta materiale del tutto inedito, anche se, ad onor del vero, buona parte di questi brani era stata pubblicata l’anno precedente dalla medesima casa discografica su “Liventure #19”. Il precedente “Rito” (2007), come già specificato in sede di apposita recensione, era una raccolta di brani risalenti al 2005-2006. Tra l’altro, lo ricordiamo, i Vespero sono attivi dal 2003 e dall’anno seguente hanno registrato ad uso privato altri live ed altri album in studio ad oggi ancora sconosciuti. Anche stavolta il missaggio è stato affidato all’esperta Alisa Coral (leader degli Space Mirrors e PSI Corps), autrice come sempre di un ottimo lavoro.
Già riferito che quasi tutti i pezzi erano stati sentiti live nel 2008, occorre comunque sottolineare che le interpretazioni risultano spesso differenti, quindi vale sicuramente la pena avere entrambi i lavori (il live può essere ottenuto gratuitamente direttamente sul sito dell’etichetta russa). Non c’è più il violino di Valentin Rulev, mentre sono confermati tutti gli altri membri, denotando un netto miglioramento; soprattutto i vocalizzi di Natalya Turjna appaiono molto più integrati alla proposta musicale, dando così vita ad una musica parecchio solida, nonostante il genere suonato.
“Glass Rainbow (A Sign)” è un inizio dove viene inserito a forza un po’ di tutto, mentre in “Salma Simiere (Cross and Crown)” si inizia davvero a fare sul serio: la chitarra del sempre ispirato Alexander Kuzvolev dà vita ad una specie di space fusion, in cui il jazz-rock viene filtrato attraverso una delle tante tradizioni dell’Europa dell’est e poi affidato ad echi e riverberi, ricordando vagamente gli ungheresi Korai Öröm.Ottimo space-ambient in “The Tower (XVI)”, che dal vivo risultava un’ottima improvvisazione, mentre in studio viene preso il tema principale per essere rielaborato ed ancora una volta Kuzvolev si mostra degno del più celebre collega Ed Wynne. Tema che continua nella seguente “Lino (Similar They Spake)”, scandito dal basso e dalla batteria di Arkady e Ivan Fedotov, squarciato poi dalla voce dello stesso Arkady (nettamente migliore della versione live, dove la voce era femminile).
“Serata (i.n.s.i.e.m.e.)” porta subito alla mente la base di “Master Builder” dei Gong. I synth di Alexei Klabukov e la chitarra di Kuzvolev fanno botta-risposta con le voci, per sfociare in delle variazioni strumentali degne dello Steve Hillage solista.
“Glide (Like a Swan)”, che come il precedente non compariva sul live, inizia introdotto da una specie di lungo mantra sonoro che diventa man mano più complesso, fino a dar vita ad un assolo di chitarra che andrà sfociando in una miscellanea spaziale esotica, riproponendo alla fine ad altri assoli ancora più influenzati dalla terra d’origine.
Chiusura con “Sever (Surpassing All Kings)”, lunga meditazione cosmica che, attraverso l’iperspazio, porta l’ascoltatore a rilassarsi in meandri del cosmo sconosciuti ai più.
Si attendeva una nuova prova per constare il reale valore dei Vespero e l’esame sembra pienamente superato, proponendoli addirittura come gli eredi più accreditati degli Ozric Tentacles. Certo, ci sono sempre i finlandesi Hidria Spacefolk o i belgi Quantum Fantay, che sono praticamente identici alla band di Ed Wynne… Dei cloni, quindi, ma non degli eredi capaci di perpetuare attivamente un preciso messaggio musicale. Vi è una grande differenza tra le due cose.
La stessa differenza che passa con un gruppo come i Vespero.

[/collapse]

Mellotron Storm from progarchives

[collapse title=””]

This is the latest studio album from the Russian Psychedelic band VESPERO. In the liner notes they thank among others BOSCH’S WITH YOU, SULA BASSANA and our own Uwe (Rivertree). I’m not sure how much Uwe paid them to mention his name but it was money well spent (haha).The music here is very melodic, spacey and laid back for the most part. I like the female vocal melodies as well that come and go throughout this album.

“Glass Rainbow (A Sign)” sounds interesting to start as it’s kind of noisy with synths, drums and other sounds joining in as it builds.It settles after 2 1/2 minutes with female vocal melodies.Nice.Vocals stop 4 minutes in and the guitar takes the lead. Great sound here.The vocals and guitar continue to trade places the rest of the way. “Salma Simiere (Cross And Crown)” opens with guitar, bass and drums as sounds echo.I like this a lot. Female vocal melodies after 1 1/2 minutes. A change 4 minutes in as it turns intense and the vocals stop.It settles some 5 1/2 minutes in as the guitar comes to the fore and the vocal melodies return. “The Tower (XVI)” features spacey synths with a beat. It picks up before 2 minutes.The guitar leads after 6 minutes. Nice.

“Lino (Similar They Spake)” might be my favourite. We get a beat with bass and relaxed guitar all soaked in a spacey atmosphere. So good.The beat stops briefly 1 1/2 minutes in.Vocal melodies after 3 minutes and a more powerful sound. Spoken words in the background 5 minutes in. “Serata (I.N.S.I.E.M.E.)” has this spacey intro as drums join in followed by guitar and vocals. A calm 2 minutes in then it picks up a minute later. Female vocals before 5 minutes. It kicks in heavier a minute later. Love the guitar.A calm 7 1/2 minutes in and the guitar starts to make some beautiful noise a minute later. “Glide (Like A Swan)” is spacey to start. A beat kicks in around 2 1/2 minutes. I really like the guitar 4 minutes in. “Sever (Surpassing All Kings)” opens with loud sounds and spacey ones too.Bass joins in as well. Percussion around 4 minutes.

Many feel this is their best album yet. A solid four stars. Highly recommended to all space cadets.

[/collapse]

Rivertree from progarchives

[collapse title=””]

VESPERO’s second studio output – most of the songs, five out of seven to be exact, are already featured on the predecessor ‘Liventure N19’ live album … so I took the chance to compare with care … which brings to the light that there are some differences concerning arrangement and atmosphere … can’t really say what I tend to prefer now … the most significant example is The Tower – the opening swirling synth theme is equal for both takes – but then it drifts into different directions. Which even makes it more comfortable for the listener in the end.

Both albums feature the same line-up where I especially want to highlight Natalya Tujrina due to her unique voice and performance, although in my opinion nothing can surpass her vocal presence on VESPERO’s live album ‘Foam’. On principle the band offer instrumental space rock once again, based on a melancholic trance touch. On the contrary the drums and especially Arkady Fedotov’s busy bass lines are often contrasting with a jazzy touch. This matters VESPERO’s uniqueness and makes it worthwhile to check their music.

The title track provides the band’s appeal as no other – Sever (Surpassing All Kings) is dominated by a melancholic spacey flow and a nervous bass. Unusual, an intended contradiction I’m sure, however not a problem for my ears, so much the more a really excellent trance arrangement. Salma Simiere is a versatile song showing different faces – drummer Ivan Fedotov convinces with a playful performance here.

As mentioned before at least two songs are completely new to me – the more I listen to Glide (Like A Swan)I’m impressed by the atmosphere – at first gliding like a swan on a pond with laxness it moves into a grooving and partially even rocking behaviour then. And the eclectic Serata finally shows male/female vocals and fantastic synth contributions, where even guitarist Alexander Kuzovlev drifts into a jazz rock style in between.

On ‘Surpassing All Kings’ VESPERO deliver an unique cosmic sound in their own inimitable way … decorated with some native impressions, often venturing into jazz and even krautrock territories. So for me it’s quite easy to claim: each of their albums offers some new aspects and is a recommended experience!

[/collapse][:ru]

R.A.I.G., R041, CD

link

vespero_2009_1b“Surpassing All Kings is the first album by VESPERO that resulted from completely new studio sessions instead of merely compiling the best tunes from earlier occasional recordings. Basic tracks were recorded in Astrakhan from November 2007 to November 2008, mixed and mastered in Moscow by Alisa Coral (of SPACE MIRRORS and PSI CORPS) in January 2009. Not surprisingly, this is not your usual progressive rock album. Full of fairy-light synthesizer washes, general sound leans towards experimental space rock with long, quirky but cohesive compositions that travel through several movements and time changes, and come across as perpetually progressing pieces, where ethereal voicing stand along with lyrics in the invented language. A charmingly blended fusion of various musical styles and ideas helps to make this album a true joy to experience. Music lovers with an open mind toward a symbiosis of progressive and psychedelic rock will find a lot to admire here. (7 tracks – 55 min.)» by Igor Gorely of RAIG[:]

Leave a Reply